قرآن کریم که کلام خداست، به دلیل مصونیت آن از نقص، قول فصل است. خدای متعال به همه امور آگاه و از شهوت و غضب منزّه است، و نیز سهلانگاری، اغراق، مبالغهگویی یا ظنز و شوخی در ساحت مقدسش راه ندارد.
اما سخنان بشری، حقّ محض، هدایت صرف و فصل الخطاب نیست، زیرا بشر از بسیاری امور آگاهی ندارد، به همین دلیل علم آنها در داوریها و احکام غیرداوری که به اصل معرفت جهان و امثال آن مربوط است، با جهل آمیخته میشود. افزون بر این در صورت عالم بودن، غبار شهوت و غضب بر چشم علمِ آنها مینشیند و از تشخیص درست جلوگیری میکند. همچنین گاهی انسان با علم به حقیقت و تنزّه از شهوت و غضب، به سهلانگاری، مبالغهگویی و اغراق دچار میشود.
وَالسَّمَاء ذَاتِ الرَّجْعِ
وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ
إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ
وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ (طارق 11-14)
سوگند به آسمان پرباران و سوگند به زمین شخم خورده آماده کشت که، درحقیقت، قرآن گفتاری است که حق را از باطل جدا می کند و (هرگز) شوخی نیست.
قَولٌ فَصل
قول»، به معنای سخن، یکی از اوصاف و اسامی و عناوین قرآن کریم است.