۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است



همواره مغرضان نظام اسلامی برای کم اهمیت جلوه دادن موضوعاتی مثل رابطه با آمریکا، سعی در وارونه جلوه دادن آن دارند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان و دانش جویان بمناسبت سیزده آبان، به تفکر غلط «ایستادگی امام(ره) در مقابل آمریکا به علت تعصب و لجاجت و غرور بوده[1] نه ناشی از استدلال و منطق» پاسخ دادند.

بخش قرآن تبیان
استکبار ستیزی

سیاستی قرآنی

خدا در مورد تبعیت نکردن از یهود و نصارا به پیامبر خویش(و در حقیقت به ما) می فرماید: «وَ لَن تَرْضىَ  عَنکَ الْیهَودُ وَ لَا النَّصَارَى  حَتىَ  تَتَّبِعَ مِلَّتهَمْ  قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهْدَى   وَ لَئنِ ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ  مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىِ ٍّ وَ لَا نَصِیر[بقره/120] هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد مگر آنکه پیروى از آیین آنها کنى. بگو: راهى که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروى کنى بعد از آنکه طریق حق را دریافتى، دیگر از سوى خدا یار و یاورى نخواهى داشت».
واقعیتش هم همین است که ما هر کاری برای راضی شدن آمریکا و دنیای غرب، انجام دهیم(تعهدات برجام که انجام دادیم ولی هربار آنها یک موضوع دیگر را پیش کشیدند) باز هم فایده ندارد مگر اینکه ما مثل زمان قبل از انقلاب در خدمت آنها باشیم.
بنابراین دل نبستن به سازش با آمریکا سیاستی قرآنیست و منطق امام خمینی(ره) در این باره کاملاً با آموزه های قرآن تطابق دارد. رهبر انقلاب، دو دلیل برای ایستادگی امام خمینی در برابر آمریکا بیان کردند.

آمریکا کشوریست که از کارهای ضد انسانی و ضد توحیدی شیطان پرستی[4] حمایت می کند. «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا[نور/19] کسانى که دوست دارند، کار ناشایست در میان اهل ایمان شایع شود».
دولت آمریکا طرفدار تروریست و جنگ افروزی در سراسر دنیاست و این با رحمانیت ادیان الهی(مخصوصاً دین اسلام) نمی سازد. در آمریکا روزی نیست که انسانی کشته نشود. آمارمسلمان ستیزی در آمریکا بالاست و...

1- عدم سلطه آمریکا با ایستادگی
رهبر انقلاب اسلامی در بیان این استدلال ها(دلیل ایستادگی امام خمینی در مقابل آمریکا) افزودند: «سیاست و ذات دولت استکباری آمریکا، بر اساس افزون طلبی و زیاده خواهی است که در طول سالیان متمادی این سیاست را در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه غرب آسیا و ایرانِ قبل از انقلاب اِعمال کرده است، بنابراین اگر در همان ماههای اول انقلاب کمترین غفلتی می شد و امام در برابر آمریکا نمی ایستاد، دشمنی که از در بیرون شده بود، مجدداً از پنجره وارد می شد». [2]
اگر خدا می فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُوْمِنینَ سَبیلا[نساء/141] و او هرگز براى کافران به زیان مسلمانان راهى نگشوده است». در صورت ایستادگی مسلمانان، محقق می شود. اگر بنیان گذار انقلاب، ایستادگی در مقابل آمریکا را نهادینه نمی کرد؛ چه بسا دوباره آمریکا با ترفندهای مختلف بر ایران مسلط می شد؛ چنانکه در مورد کشورهای آمریکای لاتین بعد از استقلال، چنین شد. [3]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۲۲
اعظم سادات سرآبادانی


ﻫﻤﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ز ﻧﺴﻠﻲ ﺩﻭﺭ اﺳﺖ

ﺑﮕﺰﺭﻳﺪ اﺯ ﮔﻨﻬﺶ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﺎﻡ ﻭﺟﻮاﻥ ﻭﺷﺎﺩ اﺳﺖ

اﻭ  ﻧﺪﻳﺪﻩ اﺳﺖ ﺟﻬﺎﺩ واﻳﺜﺎﺭ

اﻭ ﻧﺪﻳﺪﻩاﺳﺖ ﻧﻘﺶ ﺧﻮﻥ ﺑﺮ ﺩﺭ ﻭﺩﺳﺖ و ﺩﻳﻮاﺭ

ﻭاﻱ اﺯ ﻧﺴﻞ ﺟﺪﻳﺪ ﻫﻔﺘﺎﺩ

ﻟﻴﻚ  ﺧﻴﻞ ﻣﺮﺩﻡ 

ﻧﻴﻚ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻫﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩﻱ

ﺩﻝ و ﺟﺎﻧﺶ ﭘﺮ اﺳﺖ اﺯ ﺷﺎﺩﻱ

اﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻨﺶ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﻗﺪ ﻧﺪﻫﺪ

اﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺪﻳﺪﻩ اﺳﺖ ﻓﺸﻨﮓ ﻭﻣﻮﺷﻚ

ﺟﻨﮓ اﻳﻦ ﻧﺴﻞ ﻭﻟﻲ ﺳﺨﺘﺮ ﺷﺪ

ﺟﻨﮓ ﻛﺎﻏﺬ ﻭﻗﻠﻢ 

ﺟﻨﮓ ﺻﻮﺕ ﻭﺗﺼﻮﻳﺮ 

ﺟﻨﮓ ﻋﻠﻢ و ﺩاﻧﺶ

 ﺟﻨﮓ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭﻫﻨﺮ

ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺴﻞ ﺩﻫﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩﻳﻢ

ﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﭘﺎﻱ ﻭﻃﻦ اﻳﺴﺘﺎﺩﻳﻢ

ﻣﺎ ﻫﻢاﺯ ﺧﻮﻥ ﺑﮕﺬﺷﺘﻴﻢ ﻫﻢ اﺯ ﻭﻗﺖ و ﺯﻣﺎﻥ

ﻟﻴﻚ ﻳﻚ ﺩﻡ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻇﻠﻤﻲ ﻧﺒﺴﺘﻴﻢ ﺩﻫﺎﻥ

ﻣﺎ ﺟﻮاﻧﺎﻥ ﺩﻫﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩﻱ

ﭘﻴﺮﻭ ﭘﻴﺮ ﺧﻤﻴﻨﻴﻢ ﻋﺎﺷﻖ ﺁﺯاﺩﻱ

ﻫﻢ ﻣﺪاﻓﻊ ﺯﺣﺮﻡ ﮔﺸﺘﻴﻢ ﻫﻢ ﺩاﻧﺸﻤﻨﺪ

ﻣﻮﺳﻮﻱ ﺧﻠﻴﻠﻲ ﺩﻫﻘﺎﻥ ﻣﻜﻴﺎﻥ ﺩاﻧﺸﮕﺮ

اﻱ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺯاﻫﺪ اﺯ ﻧﺴﻞ ﺩﻫﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩ اﺳﺖ

ﺯاﻫﺪ اﺯ ﺧﺎﻙ ﻭﻃﻦ ﭼﺸﻢ ﻧﺸﺴﺖ ﭼﺸﻢ ﻧﺒﺴﺖ

اﻱ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺑﺪاﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺟﻮاﻧﺎﻥ ﻭﻃﻦ

ﻫﻤﻪ ﻏﻴﺮﺕ ﺩاﺭﻧﺪﺑﺮ ﺗﻦ ﺧﺎﻙ ﺯﻻﻝ  ﻣﻴﻬﻦ

ﺁﺭﺯﻭﻣﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺻﻠﺢ اﺳﺖ ﻭﺩﮔﺮ ﺟﻨﮓ ﻧﻜﻨﻴﻢ

ﻭاﻱ اﺯ ﻣﻮﻋﺪ ﺣﺮﺏ ﻣﺎ ﺗﻨﻤﺎﻥ ﻫﺪﻳﻪ ﻛﻨﻴﻢ

ﺣﺮﻑ ﺁﺧﺮ ز ﺯاﻫﺪ ﻛﻪ ﻛﺸﻴﺪ ﻓﺮﻳﺎﺩﻱ

ﺩﻣﺘﺎﻥ ﮔﺮﻡ اﻻ ﻧﺴﻞ ﺩﻫﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩﻱ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۱۵
اعظم سادات سرآبادانی



گروه فعالیت‌های قرآنی: اگر بخواهیم بگوییم که قرآن، کتاب چیست، باید پاسخ خود را از خود قرآن دریافت کنیم قرآن کریم خود را حاوی تمام علوم می‎داند، گرچه ما قطره‌ای از آن دریا را بیشتر نمی‎توانیم برداریم.


معجزه جاوید

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ازجمله معجزات جاوید قرآن می‎توان به زمان نزول قرآن اشاره کرد، زمان نزول قرآن شریف، در منطقه‌ی حجاز، فن فصاحت و بلاغت و استفاده از این فن، برخوردار بود و بازار عکاظ در مکه، محلی برای گردهمایی شاعران محسوب می‎شد.

همه ساله شاعران در آنجا جمع می‎شدند و بهترین اشعار را بر دیوار کعبه می‎آویختند کمااینکه «معلقات سبع» که در تاریخ ادبیات عرب، معروف و از امور مسلم است هفت قطعه از بهترین اشعار عرب بوده که آنها را به کعبه می‎آویختند.

با بعثت پیامبرگرامی اسلام و نزول قرآن نه فقط بازار عکاظ تعطیل شد بلکه آن معلقات نیز به زیر آمد طوایفی که صاحبان این اشعار بودند با کمال شرمندگی اشعار خود را بردند، زیرا نور شمع در مقابل نور خورشید نابودشدنی است.

قرآن‌کریم علاوه‌بر تعطیل کردن بازار عکاظ، چنان تاثیری بر جای نهاد که مثلاً ولید بن مغیره که در میان اعراب «ریحانة العرب» لقب گرفته بود، درباره قرآن کریم گفت: «هر آینه، قرآن برخوردار از شیرینی خاصی است و دارای زیبایی و سرور ویژه‌ای است، طبقات فروقانی آن بسی ثمربخش و طبقات زیرین آن بسی خوشبو، و این کتابی است که از هر چیز برتر است و هیچ چیز بر آن برتری نمی‌یابد».

خلاصه کلام این‌که پیامبر گرامی اسلام آنان را به تحدی دعوت کرد ولی آنان هر کاری که می‎توانستند انجام دادند، حتی به پیامبرگرامی اسلام پیرایه‌ی جنون، سحر و ... بستند و بیش‌از هشتاد مرتبه با او جنگ کردند اما به فکر تحدی به قرآن نیفتادند چراکه می‎دانستند چنین کاری از درک آنان خارج است.

قرآن‌کریم در مدت بیست و سه سال و در حالات مختلف مثل سفر، حضر، صلح، جنگ، آسایش، سختی، فقر، غنا، حبس، رهایی، حصر، آزادی و ... بر پیامبراسلام نازل شد  و در عین هماهنگی خود را حفظ کرد.

حوادث و حالات مختلف، موجب پیدایش حالات روانی، هیجان‌ها، آرامش‌ها، خوف‎ها و امیدها، غم‌ها و شادی‎ها و ... در انسان می‎شود و تاثیر فراوانی در گفتار و کردار انسان برجای می‎گذارد، اما قرآن شریف از این امر برکنار است.

هماهنگی مخصوص قرآن‌کریم از نظر شکل، محتوا، جاذبه، روش، انسجام و عدل دگرگونی از ابتدا تا انتها نشان می‌دهد که نمی‎تواند حاصل تراوش فکری بشر باشد، کتابی که در مدت بیست و سه سال جمع شده باشد، علی‎القاعده باید دارای اختلاف‌های زیادی باشد در کتاب‌های بزرگان ـ مخصوصاً اگر علمی باشد ـ دیده‌ایم که اختلاف و یا لااقل تغییر رای وجود دارد، ولی در تمام قرآن شریف یک اختلاف یا تغییر رای دیده نمی‎شود، پس معلوم می‎شود که منشا آن علم خداست، نه علم بشر، قرآن‌کریم از این معجزه‌ی بزرگ خبرداده و فرموده است: «آیا درباره قرآن نمی‎اندیشید؟ اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‏یافتید».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۳۹
اعظم سادات سرآبادانی



طهارت قلب از ناپاکی  های هوای نفس و معصیت به سبب توجه، یقین و تقوا از ویژگی  های اساسی برای رقت، خشوع و نورانی شدن قلب به نور الهی است. اما گاهی قلب انسان، خشن و بدل به خانه ی تاریک می  شود که در آن نور وجود ندارد و سینه انسان تنگ می گردد و در این حالت انسان توانایی اجابت دعوت پروردگار را از دست می دهد.

فرآوری: زهرا اجلال - بخش قرآن تبیان

لقمه حلال

از بزرگترین اسباب قساوت و بسته بودن قلب  گناه است، اگر انسان معصیت الهی را مرتکب شود خداوند بر قلب او مُهر می زند و قلب او از کسب معرفت الهی باز می  ماند. این همان «طبع» و «رین» است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است: « کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ» (مطففین/14) ؛ نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب می  شدند زنگار بر دل  هایشان بسته است.
«.... وَ طُبِعَ عَلی  قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا یَفْقَهُونَ» (توبه/87)؛ و بر دل  هایشان مُهر زده شده است در نتیجه قدرت درک ندارند و این حالت عبارت است از بسته بودن قلب از معرفت و نور.
در روایتی رسول خدا صلی الله و علیه وآله می فرمایند پنج چیز دل ها را می میراند :
1 -   گناه بالای گناه 2  -  مجادله با احمق (نابخرد) 3 -   هم صحبت و مجالست بیش از حد با زنان 4  -  نشستن با مردگان، گفتند رسول الله (صلی الله و علیه وآله) مردگان چه کسانی هستند؟ فرمود: هر بنده خوش گذران سرکش که او مرده است. (خصال شیخ صدوق 106)
در حقیقت می توان گفت که قساوت قلب  یکی از بیماری های روحی  است که منشا بسیاری از آلودگی ها و گناهان می شود و باید از آن پیشگیری کرد و اگر خدای ناکرده دچار آن شدیم آن را درمان نماییم .

از بزرگترین اسباب قساوت و بسته بودن قلب 306605 گناه است، اگر انسان معصیت الهی را مرتکب شود خداوند بر قلب او مُهر می زند و قلب او از کسب معرفت الهی باز می  ماند. این همان «طبع» و «رین» است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است: « کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى? قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ» (مطففین/14) ؛ نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب می  شدند زنگار بر دل  هایشان بسته است

قلب  های سالم ، قلب  هایی است که وظیفه  ی خود را به خوبی انجام می دهند، و برای غیر خداوند در آنها جایگاهی نیست و برای خداوند شریک قرار نمی  دهند. تمام حب و بغض  هایشان برای خداوند است، فقط به خدا توکل و امید دارند. ترسشان از خدا است، دوستی و دشمنی  اش برای خداست. فقط مطیع دستورهای الهی هستند. و هیچ امری را بر امر خدا و رسول مقدم نمی  داند، و این  ها نشانه  های سلامت قلب است.
و از این جا معلوم می  شود که معارف قرآن مخصوص قلب  هایی است که از معصیت و ناخالصی ها پاک است، قلب  هایی که گناهان مانع رسیدنشان به فیض و معارف قرآن نمی شود.
اینکه خداوند فرمود: «لایمسّه الا المطهرون» این تماس فقط تماس جسمی نیست، بلکه به معارف قرآن نیز جز پاکان نمی  رسند. برای اینکه انسان اگر بخواهد به معارف قرآن برسد و راهی به سوی قرآن بیابد باید قلبش پاک باشد. قلب  های ناپاک مانع از رسیدن به قرآن است.

موثر ترین مسئله در طهارت قلب

طهارت قلب یعنی؛ یعنی قلب از هر نوع گناه طاهر شود. اگر قلب طاهر شد، اخلاص می‌ آید؛ چون مرکز فرماندهی روح، این قلب است. بعد از قلب طاهر، روح مسلّط بر اعضاء و جوارح می شود، وقتی روح طاهر شد، بدن طاهر می شود. دیگر ید می شود یدالله، عین می شود عین  الله.
لذا راه این است: طهارت قلب. اولیاء الهی نکته ای را در باب طهارت قلب بیان فرمودند که بسیار مهم است. تمام آن ها بیان فرمودند: اوّلین و مهم ترین مسئله در طهارت قلب، لقمه است.
نکته ی قابل توجه در این موضوع به نقل از آیت الله قرهی این است که "شما فکر نکنید لقمه یعنی فقط خوردن. لقمه یعنی امکان دارد شما از وسیله نقلیّه دولتی استفاده کنید، یا امکان دارد از آن موقعیّتی که برای شما قرار دادند سوء استفاده کنید و ... این  ها خیلی مهم است و انسان باید دقیق باشد."

راهکارهای درمان قساوت قلب :

مهمترین راه های درمان قساوت قلب :

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۳۴
اعظم سادات سرآبادانی


قرآن

مراد از اعجاز علمى قرآن آیاتى است که نوعى رازگویى علمى است; یعنى مطلبى علمى را که قبل از نزول آیه، کسى از آن اطلاع نداشته، بیان مى‌کند و ممکن است مدتها بعد از نزول، از سوى دانشمندان علوم تجربى کشف ‌شود; این مطلب علمى به‌ گونه‌اى است که با وسایل عادىِ بشر عصر نزول، قابل فهم و بیان نبوده ‌است.

یکى از ابعاد اعجاز قرآن، بعد علمى آن است. مقصود از علم در اینجا علوم تجربى، اعم از علوم طبیعى، مانند فیزیک، شیمى، زیست‌ شناسى، و علوم انسانى، مانند جامعه ‌شناسى است; یعنى علومى که براساس روش مشاهده و تجربه حسّى پایه‌گذارى شده و در برابر علوم عقلى، نقلى و شهودى است.

مبحث اعجاز علمى قرآن از جهتى زیر مجموعه بحث اعجاز قرآن و از منظر دیگر زیر مجموعه تفسیر علمى آن است، از این ‌رو با مبانى اتخاذ شده در تفسیر علمى قرآن ارتباطى وثیق دارد و در آنجا روشن مى‌شود که هدف اصلى قرآن، هدایت انسان به سوى خداست و اشارات علمى آن از اهداف فرعى است که در راه خداشناسى و معادشناسى از آنها استفاده مى‌شود (مثلا نک: آیات 2‌ـ‌4 رعد/13; 190 آل‌عمران/3; 5‌ـ‌8 طارق/ 86; 54 حجّ/22) و موجب تحریک حسّ کنجکاوى بشر و توجه او به دانش و رشد علوم در بین مسلمانان شده است. نیز در مبحث تفسیر علمى، روشن مى‌گردد که ظواهر قرآن همه علوم بشرى را برنمى‌تابد تا از آن قابل استخراج باشد. از طرفى تحمیل نظریه‌هاى علمى نیز بر قرآن جایز نیست، بلکه نوعى تفسیر به رأى و حرام است، بنابراین، فقط مى‌توانیم از شیوه استخدام علوم در فهم و تفسیر بهتر آیات قرآن استفاده کنیم. این مطلب در برخى موارد، اعجاز علمى قرآن را نیز ثابت مى‌کند. در مبحث تفسیر علمى، باز بیان مى‌شود که مفسر نمى‌تواند قرآن را بر هر نظریه علمى تطبیق کند و قرآن را تابع علوم متغیر سازد، بلکه در تفسیر و اعجاز علمى از علوم قطعى تجربى، یعنى گزاره‌هاى علمى که به حد بداهت حسّى رسیده باشد، مانند نیروى جاذبه، یا به وسیله دلیل عقلى ‌پشتیبانى گردد، استفاده مى‌شود.1

تفسیر علمى قرآن، هر چند از قرن چهارم و پنجم هجرى قمرى در آثار مکتوب بوعلى سینا دیده مى‌شود2 و با فراز و نشیب هایى تا قرن حاضر ادامه یافته است; امّا بحث اعجاز علمى قرآن که برگرفته از تفسیر علمى است، تنها در قرن حاضر مورد توجه مسلمانان و غیر مسلمانان قرار گرفته است.

برخى از کتابهاى تألیف شده در این باره عبارت است از: معجزات القرآن فى وصف الکائنات و‌الاعجاز و‌الطب الحدیث عبدالعزیز اسماعیل، اعجاز قرآن از نظر علوم امروزى یداللّه نیازمند شیرازى، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر سید رضا پاک نژاد، الاسلام و الهیئه هبة الدین شهرستانى، الاعجاز العلمى فى القرآن الکریم سامى محمدعلى، الاعجاز العلمى فى الاسلام محمّد کامل عبدالصمد، القرآن و العلم الحدیث، الاعجاز العددى للقرآن الکریم، اللّه و العلم الحدیث، اسرار و عجب و من الآیات العلمیه عبدالرزاق نوفل والقرآن و العلم و القرآن والطب احمد محمّد سلیمان.

در این میان برخى تفاسیر معاصر نیز به ‌صورت گسترده به موارد اعجاز علمى قرآن اشاره کرده‌اند; همچون تفسیر نمونه، طنطاوى و‌...‌.در میان خاورشناسان، موریس بوکاى در کتاب مقایسه‌اى میان تورات، انجیل، قرآن و علم از کسانى است که رویکردى مثبت به اشارات علمى قرآن داشته و در برخى موارد به صراحت اذعان کرده که قرآن مطالبى علمى را بیان مى‌کند که تا قرنها بعد براى انسان ناشناخته بوده است.3

موریس بوکاى در کتاب مقایسه‌اى میان تورات، انجیل، قرآن و علم از کسانى است که رویکردى مثبت به اشارات علمى قرآن داشته و در برخى موارد به صراحت اذعان کرده که قرآن مطالبى علمى را بیان مى‌کند که تا قـرنها بعد براى انسان ناشناخته بوده است

پرسش اساسى که مخالفان اعجاز قرآن مطرح کرده‌اند آن است که آیا انطباق آیات قرآن بر یافته‌هاى علوم تجربى، اعجاز علمى قرآن را ثابت ‌مى‌کند؟ برخى گفته‌اند: در این ملازمه چند‌اشکال وجود دارد:  

1. این بعد اعجاز قرآن را فقط اهل علم و متخصصان علوم تجربى در مى‌یابند، درحالى ‌که قرآن براى همه افراد معجزه است.

2. تحدّى قرآن درباره هر یک از سوره‌هاى آن است، در حالى‌ که مطالب و اشارات علمى آن در همه سوره‌ها  وجود ندارد.  

3. بحث اعجاز قرآن با علم تفسیر در هم ‌آمیخته شده است، چون هدف علم تفسیر بیان معانى الفاظ و جملات، و هدف اعجاز، دلیل‌ آوردن بر صدق سخنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) است. 

4. مطابقت برخى مطالب علمى قرآن با اکتشافات جدید، ثابت مى‌کند که قرآن را انسانى عادى بیان نکرده، بلکه از طرف خداى داناى به حقایق نازل شده است; ولى این مطلب اعجاز قرآن را ثابت نمى‌کند، چون تورات و انجیل اصلى هم از طرف خدا نازل شده‌اند; ولى معجزه نبودند. اعجاز قرآن درباره اعجاز بیانى و ادبى آن است که کسى مثل آن را نمى‌تواند بیاورد.4

قرآن

برخى محققان با پذیرش این نکته که انطباق قرآن با علوم تجربى اعجاز علمى قرآن را ثابت مى‌کند، به اشکالات وى پاسخ داده‌اند که اشکال نخست به ابعاد دیگر اعجاز قرآن نیز وارد است; براى مثال، اعجاز ادبى قرآن را تنها افراد ادیب و متخصص به خوبى ادراک مى‌کنند و مردم عادى و غیر عرب متوجه آن نمى‌شوند; ولى دلیل بى‌اعتبار بودن اعجاز ادبى یا علمى قرآن نیست.اشکال دوم را این گونه پاسخ داده‌اند که مدعیان اعجاز علمى، آن را براى یکایک سوره‌هاى قرآن ثابت نمى‌دانند، بلکه مى‌گویند: اعجاز قرآن جهات مختلف (ادبى، علمى، قوانین عالى و‌...) دارد و لازم نیست هر سوره آن از همه جهات معجزه باشد، بلکه از یک جهت هم که معجزه باشد کافى است و تحدّى قرآن صحیح است، بنابراین، اگر اعجاز علمى تنها در برخى سوره ها تحقق یافت زیانى به تحدّى نمى‌زند. در مورد اشکال سوم گفته‌اند: گاه هدف از تفسیر علمى قرآن اثبات نظرات انحرافى، یا تحمیل رأى بر قرآن، یا اثبات این نکته است که همه علوم در قرآن وجود دارد. این برداشت، نتیجه سوء فهم و سوء استفاده از تفسیر علمى و موجب بدبینى به آن است، و گاه هدف آن روشن کردن معانى و مقاصد آیات، یعنى همان تفسیر اصطلاحى است، و گاهى هدف اثبات اعجاز قرآن است. البته بیان اعجاز علمى قرآن در راستاى تفسیر و یکى از اهداف فرعى آن است.اشکال چهارم، چنین پاسخ داده شده که قرآن در 14 قرن قبل مطالبى علمى را آورده که دانشمندان علوم تجربى قرنها بعد آن را کشف کرده‌اند. این کشف دو چیز را نشان مى‌دهد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۳۲
اعظم سادات سرآبادانی

مهدی شاه بیک:

✴️💠فرمان با عصا💠✴️


در خط بودیم. مسئول محور، «حاج علی موحد» همراه با برادر «حسن قربانی» به خط آمده بودند تا به نیروها سر بزنند. من بیرون سنگر ایستاده بودم که با آنها برخورد کردم. حاج علی به من گفت: «فلانی برو داخل سنگر، اینجا در خطر هستی.»

گفتم: «الان می روم.»


💠🔹ایشان یک عصا همراه داشت. با آن مرا مورد خطاب قرار داده و گفت: «به تو می گویم برو توی سنگر!»

من بالاجبار تصمیم گرفتم به داخل سنگر بروم. هنوز چند قدمی داخل سنگر نشده بودم که پشت سرم یک گلوله به زمین خورد. نگاهی به عقب انداختم، دیدم حاج علی موحدی و حسن قربانی هر دو بر زمین افتاده اند. هردوی آنها در اثر برخورد ترکشهای آن گلوله به شهادت رسیده بودند.


💠راوی: اسماعیل عابدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۴۵
اعظم سادات سرآبادانی