۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است


1ـ جوانی، بهار عمر

نوجوانی و جوانی بهار عمر و هنگام شکوفایی آن، و آغاز فراز و نشیبهای روحی و جسمی و رسیدن به رشد است. در این دوره کم کم شخصیت انسان شکل می گیرد و پرسشهای فکری و فرهنگی بسیاری در ذهن جوان پیدا می شود.(1) روزهای جوانی لبریز از زیبایی، نشاط، احساسات، لذتهای متنوع، تفریح، و آراستگی است. از سوی دیگر، خداجویی و خدایابی و دین باوری از ویژگیهای این دوران است. ما با درک این ویژگیها و انرژی متراکمی که در آنها وجود دارد، و با تبیین صحیح باورها و ارزشهای دینی و مذهبی، می توانیم روح ناآرام جوان را آرامش و اطمینان بخشیده و او را به نجات و کمال برسانیم.

در این نوشتار، می کوشیم تا با استفاده از آیات قرآن و آموزه های دینی و سیره عملی پیامبر و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ جوانان را به سوی قرآن کریم فراخوانیم؛ دست کم فاصله جوان را با قرآن بکاهیم و بذر وحی در دلش بکاریم.

عوامل مؤثر در تکوین شخصیت نوجوانان

والدین و مربیان باید نقش تربیتی خود را در به وجود آمدن شخصیت انسانی و اخلاقی در نوجوانان ایفا نمایند؛ زیرا شخصیت نوجوانان و جوانان در خانه و کانون خانواده شکل می گیرد و چگونگی شکل گیری آن به نحوه نگرش والدین و رفتار تربیتی آنان باز می گردد.

پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می فرماید:

«اَکْرِمُوا اَوْلادَکُمْ وَ اَحْسِنُوا آدابَهُمْ یُغْفَرْ لَکُمْ.»(2)

«فرزندانتان را محترم و گرامی بدارید و رفتارشان را نیکو گردانید تا آمرزیده شوید.»

این روایت، به ارزش و منزلت کودک و نوجوان در نظام الهی اشاره دارد و پدر و مادر را شکل دهنده رفتارهای اجتماعی و فردی آنان می داند. شخصیت مطلوب، شخصیتی متعادل و متعالی و هماهنگ با تمام ابعاد وجودی نوجوان است.

پدر و مادر برای تربیت و رشد شخصیت فرزندان، باید عدالت را در میان فرزندان رعایت نمایند؛ حتی در کوچک ترین امر تربیتی، مثل بوسیدن فرزندان، باید ظرافت خاص وجود داشته باشد تا به رشد شخصیت آنان لطمه ای وارد نشود.

مردی نزد پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ نشسته بود. در همین حال پسرش وارد شد. مرد او را بوسید و روی زانویش نشاند. سپس دخترش وارد شد، دخترش را جلوی خود نشاند. پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ از این عمل تبعیض آمیز او ناراحت شد و فرمود: «چرا در میان فرزندانت عدالت و مساوات را رعایت نکردی؟» سپس فرمود:

«انّ الله تعالی یُحبُّ ان تعدلوا بین اولادکم حتّی فی القبله.»

«خداوند دوست دارد میان فرزندانتان، حتی در بوسیدن، عدالت را رعایت نمایید.»

شناخت نیاز جوانان و رفع آن

جوان باید هویت و هدف خود را بشناسد و بداند کیست و برای چه تلاش می کند؛ زیرا دشمن درصدد است هویت جوانان را از آنان بگیرد و اهداف عالی و آرمانهای آنها را از بین ببرد و افق زندگی جوانان را تیره کند و از راه تحقیر شخصیت آنان، به اغراض شوم خود دست یابد.

یکی از نیازهای جوانان، توجه نمودن به آرزوی آنان است. در جوان، آرزو داشتن عیب نیست، ولی باید آرزوهای آنان را هدایت و کنترل کرد. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

«خود جوانها بزرگ ترین مسئولیتها را دارند و می توانند انجام دهند. هر جوانی دوست دارد کشوری که در آن زندگی می کند برخوردار از همه زیباییها و نیکیها باشد، دلش می خواهد جامعه متمدن داشته باشد، دلش می خواهد از پیشرفتهای علمی و عملی برخوردار باشد. این آرزوی هر جوانی است.»(3)

دبیر شورای عالی جوانان ایران به استناد یک نظرسنجی اعلام کرده است که 53 درصد جوانان، اشتغال و 36 درصد آنان ازدواج را بزرگ ترین مشکل خویش می دانند. از طرفی می دانیم کار، وسیله زندگی و به دست آوردن مال حلال است و اسلام به آن سفارش بسیار کرده است. پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می فرماید:

«طلب الحلال فریضةٌ علی کل مسلمٍ و مسلمة.»(4)

«کوشش در راه به دست آوردن مال از راه حلال، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است.»

در سخن دیگر می فرماید:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۱۴
اعظم سادات سرآبادانی




به مناسبت روز انقلاب اسلامی، جوانان، هویت ملی، علم و فناوری

ویژگی ها و ظرفیت های خاص دوره جوانی و در کنار آن استعداد تغییر و تحول پذیری و گرایش به معنویات و فضیلت های اخلاقی، زمینه ای را فراهم می آورد که با فراهم شدن شرایط مناسب، این همه استعداد به فعلیت برسد و انسان را به صراط مستقیم رشد و تعالی وارد سازد.

ارزش جوانان در منظر امام خمینی(س)

در بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مطالب بسیار ارزنده و آموزنده ای در باره  جوانان  وجود دارد که در عین حال از بار عاطفی بالائیهم بر خوردار است. از جمله:


«این جانب به ملت ایران براى داشتن چنین جوانان برومند و متعهد و فداکارى که نظیر آنان را در جهان سراغ ندارم و تاریخ هم نشان نداده است تبریک و تهنیت عرض مى ‏کنم؛ و به اسلام بزرگ براى داشتن این جانبازان در راه حق، که براى اسلام و میهن اسلامى خود از همه چیز خویش مى‏ گذرند، تبریک تقدیم مى‏ کنم؛ که اینان نه تنها ایران را در جهان و نسل ‏هاى آینده آبرو دادند. که اسلام بزرگ[را]، که با تعلیمات و الهامات خود چنین تحول بزرگى را به وجود آورده است، سرافراز نمودند.» (صحیفه امام،ج18،ص147)


ویژگی ها و ظرفیت های خاص دوره جوانی و در کنار آن استعداد تغییر و تحول پذیری و گرایش به معنویات و فضیلت های اخلاقی، زمینه ای را فراهم می آورد که با فراهم شدن شرایط مناسب، این همه استعداد به فعلیت برسد و انسان را به صراط مستقیم رشد و تعالی وارد سازد. این امر چنانکه شاهد بودیم در انقلاب اسلامی ایران صورت تحقق یافت. از یک طرف رهبر انقلاب در جایگاه یک مربی صاحب سبک اخلاقی و عرفانی با درک و معرفت دقیق و درست از روحیه و ظرفیت و نیازهای واقعی و همه جانبه جوانان و نیز توجه به مراتب وجودی و کمالات انسانی طرحی منطبق بر این همه در افکند و از طرف دیگر جوان مسلمان جامعه ایرانی گمشده خویش را در منش و روش امام خمینی به عنوان الگوئی برتر و صادق یافت و در جاذبه آن همه خوبی، آن همه نقش آفرینی کرد. نهضت را به دروازه پیروزی رساند، در تشکیل نظام اسلامی بر ویرانه های نظام سر سپرده شاهنشاهی مردانه نقش بازی کرد و از آن پس در حفظ و نگهداری و اصلاح و بالندگی آن فداکارانه به جانبازی پرداخت و جبین تاریخ این مرز و بوم را با خون خویش گلگون کرد اما هیچگاه از مردی و پایمردی پا پس نکشید تا آن جا که خمینی کبیر که به واقع این همه الطاف الهی از قله وجود او بر ساحت وجود و ذهن و اندیشه و عمل مردم و به ویژه جوانان این سر زمین جاری می شد، با قدر شناسی و تواضعی درس آموز درباره جوانان سلحشور دوران دفاع مقدس چنین می گویند:   


«این جانب هنگامى که این جوانان عزیزِ در عنفوان شباب را، که با گریه از منِ عقب مانده تقاضاى دعا براى شهادت مى‏ کنند، مشاهده مى ‏کنم از خود مأیوس و از آنان شرمنده مى‏ شوم و هنگامى که عکس هاى متعدد این شهیدان نورس نورانى را مى‏ نگرم و ارزش هاى انسانى و مقامات الهى آنان، که خود از آنها به مرحله ‏هایى دور هستم غبطه مى‏ خورم و چون به مادران و پدران این جوانان و نوجوانان شهید برخورد مى ‏کنم و آن شجاعت ها و شهامت هاى فوق تصور را از آنان مشاهده مى ‏کنم احساس حقارت نموده، به پیشگاه پیامبر بزرگ اسلام- صلى اللَّه علیه و آله- و حضرت بقیة اللَّه- روحى لمقدمه الفداء- به خاطر چنین امتى و پیروانى متعهد و مجاهد تبریک عرض مى ‏کنم و از خداوند تعالى ولى نعمت و حافظ امت سپاسگزارم.»  (همان، ج‏17، ص: 305)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۱۷
اعظم سادات سرآبادانی


شیخ جلیل ما و عارف بزرگوار، آقاى شاه آبادى روحى فداه فرمودند: که تا قواى جوانى و نشاط آن باقى است بهتر مى توان قیام کرد در مقابل مفاسد اخلاقى و خوب تر مى توان وظایف انسانیه را انجام داد. مگذارید این قوا از دست برود و روزگار پیرى پیش آید که موفق شدن در آن حال مشکل است و بر فرض موفق شدن ، زحمت اصلاح خیلى زیاد است. (چهل حدیث ، امام خمینى ، ص 111)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۳۴
اعظم سادات سرآبادانی