۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است


انقلاب

در اواخر قرن بیستم که نظریه پردازان غربی مکتب لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ و نجات دهنده بشریت معرفی می کردند؛ در ایران، انقلابی در آستانه تحقق بود که تمام مناسبات و محاسبات آنها را بر هم می زد. انقلاب اسلامی ایران در دوره و زمانی پا به عرصه گذاشت که مدرنیته تمام آنچه را که داشت به مرحله عمل در آورده و بیش از پیش بشر را دچار سر درگمی کرده بود. مدرنیته با مشخصه هایی همچون اومانیسم[1]، سکولاریسم[2]، جدایی اخلاق از تار و پود عالم، و... ادعاکرده بود که سعادت و خوشبختی را برای انسان به ارمغان آورده و مسیر رشد و پیشرفت او را مسطح کرده است. در حالی که به تدریج انسان را در ابعاد مادی و معنوی در سراشیبی سقوط قرار داده و موجبات تنفر مردم از آن را فراهم می ساخت.

در این اثناء نظامی بر خواسته از متن وحی و منطبق با فطرت انسان پا به عرصه گذاشت که شعارش برای انسان شکست خورده جامعه آن روز «لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَم»[3] و الگویش برای حاکمان، حکومت عدالت محور علوی بود. انقلابی که با دست خالی در مقابل دشمنِ تا بُن دندان مسلح ایستاد و مسیر شکوفایی خود را طی کرد تا نمونه و مدل حکومتی جدید و متعالی را به دنیا عرضه کند. مخاطب این مکتب نه تنها ایرانیان که تمام مردم دنیا است. از این رو سران غرب دست به کار شدند و سانسورهای خبری شدید بر اخبار انقلاب اسلامی اعمال کرده و طرح شوم اسلام هراسی را در دستور کار خود قرار دادند. اما وعده خداوند است که: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ».[4]

بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند:

"مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت [علیه السلام] است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور فرجش را در عصر حاضر قرار دهد."[5]

البته آنان که با مقیاس های غربی انقلاب اسلامی را می سنجند و از دریچه نگاه آنان به این نظام مقدس می نگرند هیچ گاه نمی فهمند که انقلاب اسلامی در امتداد غدیر بود و در راستای ظهور.

 

انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی منجی

در برخی روایات خبر از قیامی داده شده که زمینه ساز ظهور است و شاید بتوان از آن رهگذر توسط قرائنی به انقلابی که امام خمینی(قدس سره) بنا نهاد، اشاره نمود. امام کاظم علیه السلام می فرمایند:

«مردی از قم مردم را به سوی خدا دعوت می کند، افرادی گرد او جمع می شوند که قلبهایشان همچون پاره های آهن ستبر است که بادهای تند حوادث آنان را نمی لغزاند، از جنگ خسته نشده و نمی ترسند. اعتماد آنان بر خداست و سرانجام کار از آن پرهیزگاران است.»[6]

و یا در روایت دیگری از امام باقر علیه السّلام آمده است:

«می‌بینم گروهی از مشرق زمین قیام می‌ کنند و طالب حق می‌ باشند، امّا آنان را اجابت نمی ‌کنند، مجدداً بر خواسته ‌هایشان پافشاری می‌ کنند امّا مخالفان نمی‌پذیرند. وقتی چنین وضعی را مشاهده می‌کنند، شمشیرها را به دوش کشیده و در مقابل دشمن می‌ ایستند. این جاست که پاسخ مثبت می ‌گیرند امّا این بار نمی ‌پذیرند تا این که همگی با هم قیام می‌کنند و آن چه به دست می‌آورند جز به دست توانای صاحب شما به کس دیگری نمی ‌سپرند. کشته‌ های آنان شهید محسوب می‌ گردد، اگر من آن زمان را درک می‌کردم خویشتن را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم.»[7]

انقلاب اسلامی ایران بی شک در مسیر آماده سازی جهان برای ورود امام عصر علیه السلام عامل مهم و موثری است که برای این مدعا، هم شاهد روایی وجود دارد و هم شاهد عینی. اتفاقاتی که امروز در اغلب کشورها در شرف وقوع و به گونه ای الگو گیری از نظام اسلامی ایران است، اثبات کننده این ادعاست

حتی اگر نخواهیم در بیان زمینه سازی ظهور توسط انقلاب اسلامی به روایات رجوع کنیم، این حرکت عظیم در صحنه جهانی تاثیراتی داشته که این تصور را به یقین تبدیل می کند.

در بحث از شرایط ظهور سخن از آمادگی عمومی مردم جهت پذیرش نظام الهی مبتنی بر توحید است. آیا مردم تا زمانی که آن واقعه عظیم را نه در ساحت نظر که در ساحت عمل نشناسند، به آن تمایلی خواهند یافت یا خیر؟ آیا اگر نظامی بتواند ساز و کار حکومت امام زمان علیه السلام را هر چند در مقیاس بسیار کوچک بنمایاند زمینه ساز ظهور خواهد بود یا خیر؟ و آیا غیر از انقلاب اسلامی نظام دیگری توان الگوسازی و معرفی نمونه را داشته یا خیر؟

امام خمینی (قدس سره) می فرمایند:

"ما می خواهیم یک انقلابی درست کنیم تا معلوم شود حقوق بشر یعنی چه؟ حق بشر چه هست؟ حقوق زن یعنی چه؟ حقوق مرد یعنی چه؟ حقوق کشاورز یعنی چه؟ ما می خواهیم یک همچو چیزی درست بشود. اگر این شیاطین دست پرورده شیاطین بزرگ بگذارند که حکومتی پیدا شود آن وقت معلوم می شود که برای کارگر، اسلام چه جور نظر دارد، به کارگر چه جور، به اقلیت های مذهبی چه نظر دارد، لکن مهلت به ما نمی دهند."[8] 

ایران میں عشرہ فجر کی تقریبات کا آغاز

امتیازات انقلاب اسلامی بر سایر انقلاب ها

1. رهبری:

در فرهنگ اسلام آنکه حق حکومت و سرپرستی انسان ها را دارد، ذات باری تعالی است[9] و اگر بناست این حکومت بر روی زمین بروز و ظهور پیدا کند تنها کسانی شایسته این مقامند که از جانب او نصب شده باشند. طبق آیه «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»[10] اطاعت مطلق از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اولی الامر علیهم اسلام در ردیف اطاعت از خداوند قرار داده شده است. در ادامه ی این جریان، ولایت فقیه توسط آخرین جانشین رسول وحی صلی الله علیه و آله بنیانگذاری می شود که رمز استقامت و پایداری تشیع تا به امروز بوده است. در این نظام حکومت از آن شخص نیست بلکه فقاهت و عدالت و تقوای شخص معیار صلاحیت او برای این مقام است.

انقلاب اسلامی ایران مدل حکومتی متعالی را مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشت که در آن انسان ها برده و محکوم حاکم نیستند بلکه او مسئولیت خطیر تامین سعادت دنیوی و اخروی آنان را بر عهده دارد. مردم سالاری دینی در معنای واقعی در این مکتب محقق شده و حقوق آن پاس داشته می شود. این انقلاب مبارک رابطه دولت -ملت را به رابطه امام-امت تغییر داد که در کنه و باطن آن پیوستگی و وابستگی دو طرف نسبت به هم نهفته است تا حدی که پذیرش حکم ولی فقیه نه از سر اجبار که از سر عشق است و ارادت؛ و این یعنی تلازم وَلایت با وِلایت.

2. فرهنگ:

برای انسانی که زندگیش در حد خور و خواب و شهوت و صنعت و تکنولوژی تنزل پیدا کرده، وعده اتصال او به آسمان و معنویت حقیقی، به معنای حیات دوباره است. شعار انقلاب اسلامی پیاده کردن ارزش های اسلامی در تمام شئون زندگی اعم از فردی و اجتماعی انسان هاست. در این نظام محور همه امور خداست و دستوراتش منشور زندگی است و این رمز گرایش روزافزون مردم دنیا به این مدل حکومتی است.

اگر با نگاهی منطقی و دور از غرض ورزی به این واقعه عظیم نظر شود تصدیق می گردد که انقلاب اسلامی ایران در معرفی حکومتی بر مبنای خدامحوری و کرامت انسانی به دنیا و ایجاد آمادگی عمومی در پذیرش حکومت جهانی مهدوی گامهای مهمی برداشته است و از این منظر هر اقدامی که موجب تزلزل و تضعیف این نظام باشد، عاملی در تاخیر تحقق آن وعده الهی است

3. عدالت اقتصادی:

سمت و سوی انقلاب اسلامی برداشتن تبعیضات ناعادلانه و رساندن مردم به سطح قابل قبولی از رفاه اجتماعی و فردی است. در روزگاری که سران مستکبر دنیا و نوکران دست به سینه شان در گوشه و کنار دنیا هر روز سیرتر می شوند و بهای سیری شان گرسنه تر شدن مردم مستضعف است، نظامی روی کار آمده که الگویش عدالت علوی است و سعی در کم کردن فاصله طبقاتی در جامعه دارد. همانگونه که آن حضرت در پاسخ به پیشنهاد بخشش هدایا به اشراف عرب و بزرگان قریش برای جذب آنان می فرمایند:

«آیا به من دستور می دهید برای پیروزی خود، از جور و ستم درباره امت اسلامی که بر آنها ولایت دارم استفاده کنم. به خدا سوگند تا عمر دارم هرگز چنین کاری نخواهم کرد. اگر این اموال از خودم بود به گونه ای مساوی در میان مردم تقسیم می کردم تا چه رسد که جزء اموال خداست.»[11]

 

گام های استوار انقلابی در مسیر ظهور

انقلاب اسلامی ایران بی شک در مسیر آماده سازی جهان برای ورود امام عصر علیه السلام عامل مهم و موثری است که برای این مدعا، هم شاهد روایی وجود دارد و هم شاهد عینی. اتفاقاتی که امروز در اغلب کشورها در شرف وقوع و به گونه ای الگو گیری از نظام اسلامی ایران است، اثبات کننده این ادعاست.

اگر با نگاهی منطقی و دور از غرض ورزی به این واقعه عظیم نظر شود تصدیق می گردد که انقلاب اسلامی ایران در معرفی حکومتی بر مبنای خدامحوری و کرامت انسانی به دنیا و ایجاد آمادگی عمومی در پذیرش حکومت جهانی مهدوی گامهای مهمی برداشته است و از این منظر هر اقدامی که موجب تزلزل و تضعیف این نظام باشد، عاملی در تاخیر تحقق آن وعده الهی است.

 

پی نوشت:

[1] انسان محوری در مقابل خدامحوری.

[2] تنظیم امور معاش و زندگی انسان بدون دخالت دادن خدا و آخرت.

[3] اسرا / 70.

[4] توبه / 32.

[5] صحیفه نور، ج 21-2/1/68.

[6] عصرظهور، علی کورانی، ص237.

[7] بحار الانوار، ج52ص243.

[8] صحیفه نور ج6-7/1/58

[9] فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِی: شوری / 9.

[10] نساء / 59.

[11] نهج البلاغه، خطبه 126.

سهیلا آقاجانلو     

بخش مهدویت تبیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۷ ، ۱۷:۲۴
اعظم سادات سرآبادانی
انقلاب اسلامی؛ خاستگاه فرهنگی و نسیم هویت اسلامی

روایت رهبرانقلاب از دلایل و عناصر ماندگاری «انقلاب اسلامی» حاوی نکات قابل تأملی است که بهترین زمان برای بازخوانی و مرور آن‌ها ایام دهه فجر هر سال است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ - حسن شیخ‌ حائری: «نگاه کنید ببینید عناصر ماندگاری انقلاب چیست؟ آن عناصر را باید تک تکِ ما تامین کنیم. اینها تحلیل لازم دارد؛ تحلیل را شما جوانها بروید بکنید ... اینکه یک انقلاب بتواند بماند خیلی مهم است؛ البته اینها بحث های طولانی لازم دارد و جوان ها باید یک قدری بروند مطالعه کنند...»

نوزدهم دی ماه امسال بود که رهبر حکیم انقلاب، در دیدار مردم شریف قم و در خلال بیانات خود، به بحث عناصر ماندگاری انقلاب اشاره داشتند و همگان، بویژه جوانان را نیازمند مطالعه و داشتن تحلیل در این باره دانستند.

اکنون و در سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی و در ایام پیروزی شکوهمندش، شایسته است تا با مرور بیانات مدبّرانه معظم له درباره خصوصیات برجسته انقلاب فرهنگی اسلامی به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای فهم این حماسه، به شناختی اساسی و اصولی از این پدیده منحصر بفرد نظام بین‌الملل دست یابیم تا بر اساس آن بتوانیم تحلیلی جامع از این مسئله داشته باشیم.

باید گفت رئوس بیانات رهبر بصیر انقلاب درباره انقلاب اسلامی در سی سال اخیر، در شش سرفصل، قابل تلخیص است، شش سر فصلی که همگی به نوعی تابعی از فرهنگ است و قطعا همین خاستگاه فرهنگی انقلاب اسلامی است که باعث شده تا این انقلاب، نسبت به همه انقلاب های دنیا، متمایز باشد و ماندگاری بیابد:

یک. انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام، اخلاق و ارزش ها

معظم له در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۶۶ در مجمع عمومی سازمان ملل و در برابر نمایندگان کشورهای مختلف جهان، انقلاب اسلامی را انقلابی مبتنی‌بر جهان‌بینی اسلامی و متکی به دین معرفی می‌کنند.

ایشان همچنین در این باره و در ۱۹ دی ۱۳۷۰ و در دیدار با مردم قم، «انسان سازی» را به عنوان اساس انقلاب اسلامی معرفی می فرمایند.

و اما خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ هم فرصت دیگری است تا رهبر بصیر انقلاب، «ایمان» را در کنار «دینداری»، «عدالت»، «دوری از اسراف و تجمل» و «سلامت دینی و اخلاقی در سطح زمامداران» به عنوان ارزش هایی معرفی فرمایند که ملت ایران به دنبال آنهاست.

ایشان در ادامه همین خطبه ها، «رواج اخلاق فاضله»، «آزادی فکر و بیان» و «استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» را به عنوان ارزش های دیگر انقلاب اسلامی برجسته می سازند و بر دشمنی نکردن جناح های موجود در کشور تاکید کرده و می فرمایند: حکومت اسلامی حتی از مخالف خود نیز تا زمانی که توطئه نکرده باشد، دفاع خواهد کرد.

دو. رهبری حکیمانه و فقیهانه امام و استقامت ایشان

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیام بسیار مهم خود در اولین سالگرد ارتحال امام راحل در سال ۱۳۶۹، به نقش بی بدیل رهبر حکیم، فقیه، عبد صالح و الگوی مسلمانی در انقلاب اسلامی اشاره کرده و با توجه به مجاهدت مستمر ایشان می فرمایند: «در مدرسه انقلاب که امام ما بنیان گذارد، بساط اسلام سفیانی و مروانی، اسلام مراسم و مناسکِ میان تهی ... برچیده شده و اسلام قرآنی و محمدی ... و خلاصه اسلام کوبنده ی جباران و برپاکننده ی حکومت مستضعفان سر بر کشیده است...»

رهبر انقلاب در چهاردهمین روز خرداد ماه ۱۳۷۵ و در جمع زائران مرقد نورانی امام راحل عظیم الشان، حرکت امام را حرکتی الگوبرداری شده از حرکت امام حسین علیه السلام می خوانند که با استقامت همراه است: «ملت ایران! بدانید اگر امام شما استقامت به خرج نمی داد، شما امروز مرزهای ایرانِ بزرگ را نمی داشتید. دشمن، همین مرزها را می شکست و پای متجاوزش، در خاک شما باقی می ماند و مایه ی سرشکستگی ابدیِ ملت ایران بود. استقامت این مرد بود که نگذاشت...»

ایشان همچنین در خطبه های نماز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۷۹، حضور فقیه عادل زمان شناس را ضامن پیشرفت کشور در چارچوب ارزش ها بر می شمرند و در ۱۴ خرداد ۱۳۸۳ نیز در سالگرد ارتحال امام خمینی، پنج شاخص «در هم تنیدگی معنویت با سیاست»،«اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم»، «نگاه جهانی و بین المللی»، «تبیین مسئله ولایت فقیه» و «عدالت اجتماعی» را به عنوان مهم ترین شاخص های مکتب امام معرفی می فرمایند.

سه. استقلال، بیت الغزل انقلاب اسلامی

معظم له در همان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۶۶ و در ایام ریاست جمهوری خود، انقلاب اسلامی را انقلابی علیه رژیم وابسته به قدرت های سلطه گر می خوانند که به شرق و غرب اتکا ندارد و حتی پیامی آشکار هم به کشورهای مستضعف دارد: «پیام ما به جهان سوم آن است که تا نظام سلطه و وضع کنونی باقی است، در راه اتحاد میان خود بکوشند؛ این بهترین راه برای قوی شدن است.»

ایشان همچنین در همین سخنرانی، به برخی خصومت های آشکار انتقام آمیز دشمنان با انقلاب از جمله کودتا، جنگ تحمیلی، تروریسم و تلاش برای نفوذ در مدیریت های انقلاب و سازماندهی گروه های مخالف اشاره می فرمایند.

رهبری معظم انقلاب در پیام خود به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام راحل در دهم خرداد ۱۳۶۹ نیز به دو ویژگی مهم انقلاب اسلامی یعنی «دادن احساس شخصیت و عزت به مسلمانان» و همچنین «ورزش نسیم هویت اسلامی در کشورهای غیر مسلمان» اذعان می‌کنند و در چهاردهم مهرماه ۱۳۷۹ و در اجتماع عظیم مردم قم، شعار اصلی انقلاب را استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می‌خوانند و می‌فرمایند: «استقلال، بیت الغزل انقلاب اسلامی است... قانون اساسی ما تصریح می‌کند نه استقلال می‌تواند جلوی آزادی را بگیرد؛ نه آزادی می‌تواند جلوی استقلال را بگیرد و این بسیار مبنای متین و مستحکمی است.»

چهار. مردمی بودن انقلاب و آزادی مردم در انقلاب

معظم له در دیدار ۱۹ دی ماه سال جاری با مردم قم به اهمیت انتخابات و رای مردم اشاره کرده و می فرمایند: «بیعت مردم با نظام، بیعت با پیامبر است ... مردم و مومنین از طریق همین بیعت به آرامش می رسند ... (نقل به مضمون).»

رهبرانقلاب همچنین در مناسبت های متعدد دیگر از جمله در همان نشست مجمع عمومی سازمان ملل یا در خطبه های مختلف نماز جمعه، صد در صد مردمی بودن انقلاب اسلامی را مکررا یادآور شده و بر حفظ این مسئله تاکید ورزیده اند؛ به طور مثال در نماز جمعه بیستم بهمن ماه ۱۳۶۸ می فرمایند: «استقلال کم نظیر و اظهار نظر آزادانه مردم در مسائل گوناگون، دو خصوصیت مهم جمهوری اسلامی است که آرزوی همه ملت هاست.»

پنج و شش. عمل به وظایف انقلابی در کنار بیشتر بودن رویش‌ها نسبت به ریزش ها

این دو اصطلاح کلیدی نیز در بیانات مکرر معظم له به چشم می خورد و باید این دو را نیز به عنوان خصوصیات و ویژگی‌های منحصر بفرد انقلاب اسلامی دانست که بر اساس آن‌ها، هر کس سعی می کند در هر جایگاهی، به وظیفه خود نسبت به انقلاب عمل کند و بر همین اساس است که همیشه رویش‌های انقلاب نسبت به ریزش‌های آن بیشتر بوده و نوعی زایندگی را در جریان انقلاب اسلامی پدید آورده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۹۷ ، ۱۶:۴۲
اعظم سادات سرآبادانی
تلاوت قرآن ، پخش قرآن
کی از ادبهای تلاوت قرآن، گوش دادن و سکوت هنگام شنیدن آیات کلام الله است , دلیل سکوت هنگام تلاوت قرآن را از زبان آیت الله جوادی آملی بشنوید.

سکوت هنگام تلاوت قرآن کریم

وقتی کسی قرآن می‎خواند و یا از رادیو، ضبط صوت و دستگاه پخش قرآن پخش می‎شود، کسانی که صدای قرآن را می‎شنوند شایسته است به قرآن گوش فرا دارند و سکوت را رعایت کنند. زیرا این دستور خداوند است که در قرآن کریم آمده است:«وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».تلاوت قرآن

تلاوت قرآن

خیل عظیمی از افراد مشتاق به شرکت در جلسه اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی ساعتی پیش از اذان ظهر و عصر با حضور در مسجد احمد آباد شهر دماوند به انتظار نشستند تا پس از اقامه فریضه ظهر و عصر به امامت ایشان در این جلسه از دروس اخلاق این مرجع تقلید بهره مند شوند.

تلاوت قرآن

آیت الله جوادی آملی

در این جلسه افرادی از پژوهشکده لیزر ایران، مدرسه علمی دارالسلام تهران، اعضای مجموعه فرهنگی امام صادق(ع)، اعضای اتحادیه های تشکل های قرآنی استان تهران، عده ای از مردم پاکدشت، تاکستان، ملارد و شهریار و اعضای قرارگاه ولی عصر(عج) حضور داشتند.

این جلسه پس از اقامه نماز توسط آیت الله جوادی آملی با قرائت دسته جمعی از آیات سوره آل عمران توسط طلاب حوزه علمیه دارالسلام تهران آغاز شد.

ایت الله جوادی آملی در طلیعه سخنرانی خود در این جلسه با اشاره به این تلاوت قرآن گفت:این محفل که به عطر قرآن کریم مطهر شد ثوابش به امام جواد(ع) اهدا می شود. و از همه کسانی که در پرورش این نهالها تلاش کردند خداوند به احسن وجه می پذیرد

تلاوت قران

علت سکوت هنگام تلاوت قران

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره علاقه امام صادق(ع( به پرورش طلاب و دانشجویان دانشگاهی اهل اعتکاف که به نظام خدمت می کنند، گفت:وجود مبارک حضرت یعقوب(ع) از فراغ یوسف(ع) به خدا پناهنده می شد اما امام صادق(ع) وقتی طلبه های مشتاق به تحصیل علم را می دیدند از تنهایی به خداوند پناه می برد و می فرمود ای کاش منصور می گذاشت مدرسه ای بسازم که خودم و این طلبه ها در آن یک حجره ای داشته باشیم و به تعلیم و تربیت آنها بپردازم.

* خطبه امام جواد(ع) د رمراسم عقدش برنامه ای برای زندگی است

آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به اینکه وجود مبارک امام جواد(ع) در مراسم عقد خود خطبه ای ایراد فرمودند که اساس زندگی و جامعه را بر روی دین قرار داده است، افزود:حضرت در مراسم ازدواج، عقد ازدواج را خود خواندند و مهریه را نیز خودشان تعیین کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امام جواد(ع) در این خطبه فرمودند هر زنی مهریه ای دارد و ما هر چه داریم در راه خدا داده ایم، به پدر همسر خود فرمود:من مهریه دخترت را نسخه خطی مناجات حضرت امام رضا(ع) قرار می دهم.

آیت الله جوادی آملی وجود غده طلاق در خانواده ها را به علت سامان نیافتن زندگی بر مبنای دین دانست و با اشاره به مهریه همسر امام جواد(ع) افزود:خانه ای که مهریه زنش این باشد حضرت هادی از آن متولد می شود و طلاق در چنین خانه ای راه نمی یابد.

وی دراین باره افزود:اهل بیت فرموده اند هیچ خانه ای با طلاق ویران نشده است که بشود آن را به سادگی بازسازی کرد.

راه استجابت دعا التماس دعا گفتن به این و آن نیست

این مرجع تقلید در ادامه توصیه های اخلاقی خود با اشاره به موضوع دعا و اینکه دعا برای قلب شکسته است، گفت:هر کسی هر مشکلی دارد بداند که این ظرف شکسته برای خداست.

آیت الله جوادی آملی سپس افزود:خداوند فرموده است من در دو وقت میزبانم، یکی در ماه رمضان و دیگری در زمان حضور حاجیان در سرزمین وحی، اما اگر دلی شکسته باشد من میهمان آنم.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به اینکه قلب شکسته متوجه به کسی است که ملکوت همه چیز در دست اوست، افزود:اگر به این و آن ناله کنیم و التماس دعا بگوییم راه نیست چرا که خداوند خودش در دل شکسته قرار دارد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به سخن خداوند در قرآن کریم که می فرمایند اکثر مومنین مشرکند، گفت:همین که می گوییم اگر فلانی نبود مشکل ما حل نمی شد و یا اینکه می گویند اول خدا دوم فلان شخص اینها شرک است مگر خدا دوم دارد.

وی سپس با اشاره به سیره افرادی همچون آیت الله سیدعلی قاضی در این رابطه افزود:مرحوم آقای قاضی وقتی میوه ای نزد ایشان می آورند می پرسید این چیست، می گفتند میوه، سپس می فرمود چه کسی آورده و نمی گفتند چه کسی داد چون معلوم است که چه کسی داده «مابکم من نعمة فمن الله».

چرا باید هنگام تلاوت قرآن ساکت باشیم؟

آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از مباحث اخلاقی خود با اشاره به فرموده امام جواد(ع) مبنی بر اینکه «حرف هر که را گوش می دهید و کتابش را می خوانید او را می پرستید»، افزود:امام جواد(ع) می فرمایند در برابر حق ساکت باشید پس هنگام خواندن قرآن باید ساکت باشیم.

وی با اشاره به اینکه عترت هم معادل قرآن هستند و کسانی که در محضر ایشان حضور داشتند ساکت می نشستند، افزود:البته روایت به علت قوت و ضعفش معادل قرآن نیست بلکه خود امام معادل آن است.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به اینکه در کار خیر هم سرعت و هم عجله خوب است، گفت:در سایر کارها عجله بد است چون هر کاری وقتی دارد اما کار خیر که وقتی ندارد که در آن عجله نکنیم، لذا فرمود الجنوب الصلاة.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه میدان کار خیر به اندازه آسمان و زمین است، افزود:در چنین میدان وسیعی اگر هم سرعت به خرج دهیم اتفاقی نمی افتد و شما به این سرعت هم اکتفا نکنید بلکه از یکدیگر سبقت بگیرید و بعد از آن احساس مسئولیت کنید و بگویید «وجعلنا للمتقین اماما».

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه اگر کسی به جایی رسید که بزرگان و پرهیزکاران جامعه به دنبال او باشند این مقام بالایی است و چنین فردی نه خودش و نه دیگری را می بیند بلکه خدا را می بیند و مزاحمتی هم برای کسی ندارد.

این مرجع تقلید در پایان افزود:طلبه ها همین را از خدا بخواهند آن وقت خواهید دید که در این اینها مراجع، متکلمین و حکمای آینده درمی آیند.

این دیدار پرشور مردمی با آیت الله جوادی آملی با همراهی مردم از مسجد تا منزل ایشان پایان یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۷ ، ۱۷:۰۲
اعظم سادات سرآبادانی