رسانه، یکی از مهم‌ترین راه های فرهنگ سازی قرآنی است

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل های قرآنی کشور«اتقان نیوز»،محمود رضا ذکاوت، مدیر گروه اطلاع رسانی و امور مجازی رادیو قرآن در خصوص تأثیر رسانه بر ترویج فرهنگ قرآنی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر رسانه در دنیا حرف اول را می‌زند تمام اندیشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از مهم‌ترین راه‌های بسترسازی و فرهنگ‌سازی رسانه است بی‌شک اگر رسانه نبود به خصوص در کشور ما فعالیت‌های قرآنی به این صورت انعکاس نمی‌یافت.
به عنوان مثال بیداری اسلامی کشورهای منطقه مرهون آشنایی مردم با مفاهیم و تفاسیر قرآن است که مهم‌ترین کانال ارتباطی آن رسانه بوده است.
ذکاوت افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران رسانه‌های تخصصی و غیرتخصصی حول محور قرآن فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند. به عنوان مثال در زمینه اطلاع‌رسانی و انعکاس فعالیت‌های قرآنی مفاهیم، تفسیر، تلاوت وهم خوانی توسط رسانه ملی فعالیت‌های عمده‌ای صورت گرفته است.
با توجه به اینکه در این زمینه‌ها توسعه پیدا کرده‌ایم اما متأسفانه هنوز در زمینه‌هایی از جمله بحث کودک و نوجوان عقب هستیم، امروزه فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه کودک و نوجوان روبه رشد بوده اما نمی‌توان گفت به مرز ایده‌آل رسیده است.
از آنجایی که کودک و نوجوان مهم‌ترین قشر افراد جامعه هستند می‌توان در دراز مدت برایشان سرمایه‌گذاری کرد اما مهم‌تر از آن این است که رسانه با مراکز قرآنی اعم از مؤسسه های قرآنی مرتبط با کودکان و نوجوانان، سازمان بهزیستی، حوزه علمیه قم و آموزش و پرورش تعامل خوبی داشته باشد تا بتواند این نقیصه را که در رسانه وجود دارد و شاید خیلی از افراد به آن انتقاد می‌کنند مرتفع کند.
مدیر سابق دارالقرآن ارتش در ادامه بیان کرد: خوشبختانه تاکنون شبکه‌های تخصصی و غیرتخصصی در رسانه ملی که دربرگیرنده تمامی شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و شبکه‌های برون مرزی می‌شود در ترویج فرهنگ قرآنی فعالیت‌های خوبی داشته‌اند که دلیل آن توجه ویژه و توصیه‌ها و تاکیدهای امام خمینی(ره) به ترویج فرهنگ قرآن است. حتی مقام معظم رهبری هم در حال حاضر عنایت خاصی به فعالیت‌های قرآنی دارند. همین امر باعث شده است که رسانه ملی، به حوزه قرآن با دید ویژه‌ای نگاه کند، به طوریکه این موضوع در تمامی برنامه‌های شبکه‌هایی که به صورت سراسری و استانی کار می‌کنند قابل رویت است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر رسانه چقدر توانسته در ترویج فرهنگ قرآنی موثر باشد؟ اظهار کرد: در مقایسه با برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که هزینه‌های کلانی در زمینه دکور و نور پردازی پرداخت کرده‌اند ما باید فعالیت بیشتری داشته باشیم اما از لحاظ محتوا، تعامل و ارتباط باید گفت در حال حاضر حدود سه هزار مدرسه قرآنی در سطح کشور موجود است که از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و نهادهای دیگر مجوز رسمی دریافت کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد رسانه توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی دارد.
مدیر گروه اطلاع رسانی و امور مجازی رادیو قرآن در خصوص کیفیت فیلم‌ها و سریال‌های دینی تولید شده در سینما و تلویزیون بیان کرد: سریال‌ها و فیلم‌های قرآنی باید با تاریخ اسلامی مطابقت داشته باشند البته با توجه به ساخت فیلم‌هایی چون حضرت یوسف(ع)، امام رضا(ع)، مختارنامه و... می‌توان گفت رسانه در این زمینه موفق بوده است اما هنوز نیاز به تلاش بیشتری دارد، با توجه به اینکه ساخت فیلم‌ها و برنامه‌هایی که مرتبط با ائمه هستند به بودجه‌های کلان نیاز دارد، امیدواریم دولت، مجلس و صدا و سیما عنایت خاصی به آن داشته باشد و ما در آینده شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.
ذکاوت در تشریح این مطلب خاطر نشان کرد: دولت باید عنایت ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی در رسانه داشته باشد، تعاملات مطلوب رسانه با مراکز علمی و قرآنی مانند حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، مراکز و مؤسساتی که توانایی علمی و پژوهشی بالایی دارند بسیار موثر است تا زمانی که این ارتباط برقرار نباشد رسانه نمی‌تواند به تنهایی نقش خود را ایفا کند.
وی در خصوص فعالیت‌های رادیو قرآن بیان کرد: رادیو قرآن به دستور مقام معظم رهبری در سال 1361 افتتاح شده است که در آن سال‌ها با توجه به شرایط جنگ بیشتر از سه ساعت برنامه از رادیو پخش نمی‌شد اما در حال حاضر رادیو قرآن به صورت شبانه روزی علاوه بر اینکه کل ایران را پوشش می‌دهد کسانی که خارج از ایران هستند می‌توانند از طریق ماهواره امواج آن را دریافت کنند.
مهم‌ترین و تأثیرگذارترین برنامه‌های رادیو قرآن تلاوت‌های مختلفی بوده است که در حال حاضر رأس هر ساعت پخش می‌شود. آشنایی با مفاهیم قرآن و... از دیگر فعالیت‌های رادیو قرآن بوده که در حال حاضر شاهد تقاضاهایی از کشورهای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی شبکه قرآن بوده‌ایم.
همچنین طبق آخرین نظرسنجی که مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما انجام داده است رادیو قرآن به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه رادیویی است که از بین 17شبکه رادیویی، برتر شده و این یک نعمت بزرگ برای ما محسوب می‌شود.
مدیر گروه اطلاع رسانی و امور مجازی رادیو قرآن در خصوص تأثیر شبکه‌های استانی بر ترویج فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای شبکه‌های استانی تعاریف خاصی شده است اما انتظار یکسانی از شبکه‌های ملی وجود دارد با این تفاوت که حوزه فعالیت‌های شبکه استانی نسبت به شبکه‌های ملی کمتر و محدودتر است.

منبع :  پایگاه خبری اتحادیه تشکل های قرآنی کشور اتقان نیوز    1390/12/10