۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است


امام زمان

جناب عبدالعظیم حسنی به امام جواد (علیه السلام) گفت : من امیدوارم که تو همان قائم از اهل بیت باشی که زمین را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که پر از جور و ستم شده است . آن حضرت در پاسخ او فرمود:«ای ابوالقاسم !هریک ازما قائم به امرخدا و هدایت کننده به سوی دین می باشد، اما آن قائمی که خداوند به وسیله او زمین را از اهل کفر پاک می گرداند، همان است که ولادتش برمردم مخفی شده است و از نظرها غایب خواهد شد».


در این مقاله دو موضوع مهدویت در قرآن و لقب قائم آل محمد را بررسی می کنیم:

آیا مهدویت در قرآن کریم مطرح شده است؟

1- قرآن، منبع اصلی همه معارف وقوانین اسلامی است ودر حقیقت،به منزله قانون اساسی همه قوانین اسلامی است. همان گونه که در قانون اساسی هرکشور ، اصول واهداف ومسۆولیت های ارگان ها ونهادها به صورت کلّی وبدون شرح وتوضیح کامل ثبت شده وشرح وتبیین آن به عهده قانون های عادی است، درقرآن نیزبرخی ازمعارف اسلامی به صورت کلّی ومجمل بیان شده وتقسیر وتوضیح آن برعهده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نهاده شده است . در مورد مهدویت نیز چنین است.

ریشه اصلی این تفکّر، قرآن است که درچند آیه، نابودی ستم راپیش بینی کرده و پیروزی پارسایان، صالحان ومستضعفان رانوید داده وفرجام کار را از آن پرهیزکاران دانسته و بشارت داده که در پایان جهان، نیکوکاران حاکم خواهند شد. در تفسیر این آیات، روایات فراوانی از پیامبر وائمّه-علیهم السلام– نقل شده است که بنا بر آنها ،حکومت امام مهدی (علیه السلام) درآخرالزمان همان حکومت مستضعفان وصالحان است که درقرآن، بشارت به آن داده شده است.

خداوند درسیصد وشصت وپنج آیه که در هشتاد سوره آمده است، به صورت کلّی درباره مهدویت سخن گفته است . بیش از پانصد روایت از پیامبر وائمه-علیهم السلام – در تفسیر این آیات (نگارنده تمام این روایات رادر«معجم احادیث الامام المهدی »، ج 5 باهمکاری گروهی ازنویسندگان گردآورده است.) نقل شده است. از باب نمونه، به چند آیه وروایت بسنده می کنیم:

الف)« وَنُرِیدُأَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةَ وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثِینَ»؛ مامی خواهیم برمستضعفان زمین منت نهیم وآنان راپیشوایان ووارثان روی زمین قرار دهیم. (سوره قصص ، آیه 5)

یونس بن عبدالرحمن از امام کاظم (علیه السلام) پرسید: آیا شما همان قائم به حق هستید؟ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:«آری ، من قائم به حق هستم، اما آن قائم به حقی که زمین را از دشمنان خداپاک می کند و آن را پر از عدل و داد می کند، پس از آنکه پر از ظلم و جور شده است، او پنجمین فرزند از اولاد من است که غیبتش طولانی خواهد شد»

سلمان فارسی رحمه الله گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «خداوند هیچ پیامبر ورسولی رانفرستاد، مگر آنکه برای اودوازده نقیب قرار داد. پس نام یازده امام راشمرد وفرمود: سپس فرزندش ، محمد بن الحسن المهدی _عجل الله فرجه الشریف – است که به امر پروردگار قیام می کند». (دلائل الامامه، ص 237)

ب)« وَلَقَدکَتَبنافِی الزَّبورِ مِن بَعدِالذِّکرِأَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادَی الصّالحونَ»؛ درزبور بعد از ذکر(تورات) نوشتیم : بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد.

درتفسیر این آیه ، محمّد بن عبدالله بن حسن از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرمود: «مراد از آیه ، قائم آل محمّد (علیه السلام) ویارانش می باشند». (معجم الإمام المهدی علیه السلام ، ج 5 ، ص 262)

ج) أمَّن یُجیبُ المُضطر اذا دعاه ویکشف السوء ویجعلکم خلفاءالارض» (سوره نمل، آیه 62) و یاکسی که دعای مضطرّوگرفتار رااجابت می کند هنگامی که اورامی خواند ، وبلاوسختی رابرطرف می سازد وشماراخلفای زمین قرارمی دهد... .

امام باقر (علیه السلام) درتفسیر این آیه ، ضمن حدیث مفصّلی، سخنرانی امام عصر-ارواحناله الفداء- رادرموقع ظهوردرمکّه بیان می فرماید: «اوّلین کسی که با او بیعت می کند، جبرئیل است و سپس بیش ازسیصد نفر با او بیعت خواهند نمود». (تفسیر عیّاشی ، ج 2 ، ص 56)

2- این پرسش اختصاص به مهدویت ندارد بلکه درباره خصوصیات و جزئیات بیشتر احکام اسلامی همانند نماز ،روزه و زکات نیزمطرح است،چون درهیچ جای قرآن از شماره رکعات نمازهای پنج گانه یا شرایط وجوب زکات، سخن به میان نیامده است.

 

قائم آل محمد کیست؟

یونس بن عبدالرحمن از امام کاظم (علیه السلام) پرسید: آیا شما همان قائم به حق هستید؟ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: «آری، من قائم به حق هستم، اما آن قائم به حقی که زمین را از دشمنان خداپاک می کند و آن را پر از عدل و داد می کند، پس از آنکه پر از ظلم و جور شده است، او پنجمین فرزند از اولاد من است که غیبتش طولانی خواهد شد».(1)

عبدالعظیم حسنی به امام جواد (علیه السلام) گفت : من امیدوارم که تو همان قائم از اهل بیت باشی که زمین را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که پر از جور و ستم شده است . آن حضرت در پاسخ او فرمود:«ای ابوالقاسم !هریک ازما قائم به امرخدا و هدایت کننده به سوی دین می باشد، اما آن قائمی که خداوند به وسیله او زمین را از اهل کفر پاک می گرداند، همان است که ولادتش برمردم مخفی شده است و از نظرها غایب خواهد شد».(2)

باعنایت به اینکه تمام معصومین علیهم السلام دارای این صفت هستند، اما این لقب مخصوص امام زمان (علیه السلام) است و تقریباً درتمام احادیثی که نام ایشان رامی برند، این لقب درباره وجود مقدّس امام زمان (علیه السلام) به کار رفته است . درشرح این لقب سخنانی گفته شده است که به جهت اختصار،به چندسخن بسنده می کنیم :

کربلا کا واقعہ

1- قیام و حمایت از دین

امام حسین (علیه السلام) فرمود: « مرد عربی پس از مسلمان شدن ، از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید آیاپس از تو پیامبر هست؟ حضرت صلی الله علیه وآله فرمود: نه ، من خاتم پیامبران هستم، امابدان که پس ازمن امامانی از نسل من خواهند بود که قائم به قسط می باشند و تعدادشان همان تعداد نقبای بنی اسرائیل می باشد. اولین نفر آنها علی بن ابی طالب است که امام و خلیفه پس از من و نُه نفر از صلب این است – و در همان حال دست به سینه ام گذارد- و قائم، نُهمین فرد از آنهاست که در آخرالزمان ، برای دین قیام می کند، همان گونه که من در نخستین روز برای دین چنین کردم...»(3)

2- قیام به وسیله شمشیر

علقمه بن محمّد حضرمی می گوید : از امام صادق (علیه السلام) خواستم نام امامان را به من بگوید. آن حضرت فرمود: از گذشتگان ، علی بن ابی طالب ، امام حسن، امام حسین، علی بن الحسین، محمّدبن علی ، سپس خودم.

عرض کردم: یابن رسول الله ! پس ازتو کیست؟ فرمود:من به فرزندم ، موسی وصیت کردم که او پس از من است.

عرض کردم :و پس از موسی چه کسی خواهد بود؟

فرمود: فرزند او علی است که رضا لقب گرفته است و پس ازاو فرزندش محمّد و پس از محمّد، فرزندش علی و پس از علی ، فرزندش حسن و فرزندحسن ، مهدی – صلوات الله علیهم اجمعین- .

سپس افزود: پدرم ازپدرش ، ازجدّ خود، ازعلی (علیه السلام) ،از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده است که: «قائم ما هرگاه خروج کند، سیصد و سیزده نفر به عدد رزمندگان جنگ بدر ،گرد او جمع می شوند».

پس زمانی که ظهور او فرا می رسد،شمشیری در غلاف بوده و در مقابلش قرار دارد، فریاد بر می آورد:«قم یا ولی الله فاقتل أعداءالله ؛(4) برخیزای ولی خداودشمنان خدا را به قتل برسان!».

3- قیام پس از بردن نام او

صقربن ابی دلف می گوید : ازابوجعفر،امام جواد (علیه السلام) شنیدم که فرمود: «امام پس ازمن ، فرزندم علی است ، امر او امرمن ، گفتار او گفتار من و طاعت او طاعت من است .

خداوند درسیصد وشصت وپنج آیه که در هشتاد سوره آمده است ، به صورت کلّی درباره مهدویت سخن گفته است . بیش از پانصد روایت از پیامبر وائمه-علیهم السلام – در تفسیر این آیات (نگارنده تمام این روایات رادر«معجم احادیث الامام المهدی »، ج 5 باهمکاری گروهی ازنویسندگان گردآورده است.) نقل شده است

امام پس ازاو،فرزندش حسن است،امراوامر پدرش ،گفتاراوگفتارپدرش وطاعت او، طاعت پدرش می باشد».

سپس سکوت کرد. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! چه کسی پس ازحسن ، امام خواهد بود؟ امام جواد (علیه السلام) به شدت گریست، سپس فرمود: «پس ازحسن،فرزند او قائم به حق ،امام منتظر است».

عرض کردم: یابن رسول الله! چرابه وی قائم گفته می شود؟فرمود: «چون قیام می کند، پس از آنکه نام وی مرده باشد و بیشترین معتقدان به امامتش مرتد شده باشند».(5)

ابوحمزه ثمالی می گوید: به ابو جعفر محمّد بن علی، باقر (علیه السلام) گفتم : ای فرزند رسول خدا!مگر همه شماقائم به حق نیستید؟ فرمود: چرا.

گفتم: پس چرا حضرت مهدی (علیه السلام) قائم نامیده شده است؟ آن حضرت درپاسخ فرمود:« هنگامی که جدّم حسین (علیه السلام) به شهادت رسید ،فرشتگان دردرگاه خداوند به گریه وضجّه وناله افتادند وگفتند: خدایا! تودرباره کسی که برگزیده وفرزندبرگزیده ات رابه قتل رسانده است ،سکوت می کنی ؟ ندارسید: ای فرشتگانم ! آرام باشید!قسم به عزّت وجلالم ! ازآنهاانتقام خواهم گرفت؛ اگرچه مدّتی ازاین جرم وجنایت گذشته باشد. سپس حجاب هارانسبت به فرزندان امام حسین (علیه السلام) ازبرابرشان کنارزده فرشتگان بادیدن امامان از نسل امام حسین (علیه السلام) بسیارشاد و خرسند گشتند و در میان آنها یک نفر ایستاده در حال نماز بود. ندارسید من به وسیله این قائم از آنها انتقام می گیرم».(6)

در روایات دیگر به تعبیرات دیگری برخورد می کنیم که تقریباً شبیه به یکدیگر می باشند، مثل قائم بأمرالله ،(7) قائم به قسط (8) ، قائم به حق .(9)

 

پی نوشت ها:

1.کفایه الاثر ،ص 265.

2.همان ،ص 278.

3.کفایه الاثر ،ص 338،334،173.

4.کفایه الاثر،ص 263.

5.همان ،ص 279.

6.علل الشرائع ، ص 160؛ ومعجم احادیث الامام المهدی،ص 310.

7.معجم احادیث الامام المهدی،ج5،ص222.

8.کفایه الاثر،ص 76.

9.همان ،ص145.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۲۲
اعظم سادات سرآبادانی


تهران - ایرنا - شعار خودکفایی در زمینه های مختلف یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته است. تولید ملی به عنوان یکی از شاخص های اصلی خودکفایی در کلام امام «ره» و مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، یکی از شعارهای بنیادی انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. طرح هوشمندانه شعار استقلال به ویژه استقلال اقتصادی در حالی از نخستین سال های پس از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت که نظام نوپای کشور از نخستین سال های خود با توطئه های فراوانی مانند جنگ و تحریم های اقتصادی روبرو و تا کنون برخی از این توطئه ها ادامه پیدا کرده است.
در زمینه استقلال اقتصادی محوری ترین شاخص، تکیه بر تولید ملی است؛ تولید ملی اگر در اولویت برنامه های اقتصادی هر کشوری باشد میزان وابستگی اقتصادی و سیاسی آن به کشورهای خارجی کمتر و اقتصادی آن نیز در مقابل دسیسه های خارجی مقاوم تر خواهد بود.

** تولید ملی در کلام امام «ره» و رهبری
خارج کردن علم از انحصار شرق و غرب یکی از توصیه های انقلاب بود. در وصیت نامه بنیانگذار انقلاب تاکید شده که بر دولت ها و دست‏اندرکاران واجب است چه در نسل حاضر و چه در نسل های آینده از متخصصین خود قدردانی کرده و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف‏ساز و «خانه برانداز» جلوگیری نمایند.
تعبیر «خانه برانداز» برای کالاهای وارداتی در اندیشه امام «ره» ما را به این نکته متوجه می سازد که برای تقویت استقلال اقتصادی و رسیدن به اهداف عالیه ی کشور، از خواسته ها و علایق شخصی چشم پوشی کرده و به حمایت از تولیدات، سرمایه و اندیشه ی داخلی بپردازند.
کلید واژه تولید ملی و تاکید بر تولید داخلی تنها مربوط به دوران رهبری بنیانگذار انقلاب نیست. حضرت آیت الله خامنه ای رهبری نیز از نخستین سال های رهبری، مساله حمایت از تولید ملی به عنوان یکی از مهمترین اصل های اساسی استقلال اقتصادی مورد توجه قرار دادند.
ایشان بارها در بیانات خود اعلام کردند یکی از آسیب هایی که میراث دوران طاغوت و دوران ظلمانیِ گذشته، دلبستگی به تولیدات بیگانه می باشد.
ایشان در واکنش به واردات بی رویه و ارزانی کالاهای خارجی، اعلام داشتند: فراوانی و ارزانی چیز خیلی خوبی است، اما از آن مهم تر و بهتر، رشد صنعت داخلی است؛ قوام صنعت داخلی است. این درست نیست که ما به دلائل گوناگونی که غالباً هم دلائل واهی است، دروازه را به روی واردات باز کنیم.
رهبر انقلاب همچنین در واکنش به خرید سوغاتی زائران از کشورهای دیگر در زمان حج اعلام کردند: امروز در کشور ما خوشبختانه کالاهای داخلی با کیفیت خوب، متنوع، زیبا، ساخته شده ی دست کارگر ایرانی - برادر خودتان - فراوان است. بعضی ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی های سفر را در اینجا خرید کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در جای دیگر با بیان اینکه راه حل تورم و بیکاری توجه به تولید ملی است فرمودند: اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مساله ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد.

** وضعیت تولید ملی در رژیم پهلوی
راهبرد رژیم پهلوی در زمینه تامین اجناس حوزه های مختلف براساس واردات کالا از خارج کشور بود. این راهبرد در زمان حکومت محمدرضا پهلوی به اوج رسید و زمینه را برای عدم تمایل به تولید محصولات داخلی فراهم کرد.
دولت پهلوی برای ترویج فرهنگ غربی و رواج کالاهای فرنگی در جامعه، تعرفه های پایین گمرکی برای کالاهای وارداتی اعمال کرد. در نتیجه اعمال تعرفه های گمرکی پایین، کالاهای خارجی به وفور و با قیمت بسیار نازل در بازار یافت می شد.
وابسته کردن ایران به کالای خارجی و ترویج فرهنگ غربی در ایران تا واپسین سال های رژیم پهلوی ادامه داشت و ایران در تولید بسیاری از کالاها ناتوان ناتوانی بود تا جایی که براساس اخبار آن زمان کارخانه «ارج» با هشت هزار کارگر در سال 1356 به علت نداشتن پیچ متوقف می‌شود
سیاست دیگر رژیم پهلوی گذر از اقتصاد کشاورزی بود. در حالی تا پپیش از اصلاحات ارضی ایران یکی از ممهمترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی بود. 15 سال پس از انجام اصلاحات ارضی در ایران نه تنها اهداف از پیش تعیین شده انقلاب شاه و ملت محقق نشد، بلکه براساس گزارش های آن زمان روستاهای ایران به عنوان قشر تولید کننده جامعه ناچار به استفاده از کالای وارداتی شدند.
طبق آمار رسمی دولت وقت در سال 1356، دولت وقت فقط توانایی تامین مواد غذایی مردم خود برای 33 روز در سال داشت و ناچار بود نسبت به واردات مابقی مواد غذایی از خارج اقدام کند. در دوران پهلوی مرغ از فرانسه، تخم‌مرغ از رژیم صهیونیستی ، سیب از لبنان و پنیر از دانمارک وارد می شد.
برای اهمیت میزان توجه به بومی سازی دانش و تولید ملی لازم است به برخی از اقداماتی که در این زمینه پس از انقلاب اسلامی انجام شده اشاره کنیم؛

** فناوری هسته ای الگوی تولید ملی و بومی سازی علم
یکی از حوزه های مهمی که پس از انقلاب اسلامی رشدی فزاینده داشت و می تواند الگویی کامل برای بومی سازی فناوری باشد، بخش هسته ای است. در این بخش جمهوری اسلامی با اتکا به متخصصان و دانشمندان خود به یکی از کشورهای دارنده فناوری و دانش هسته ای تبدیل شد.
نگاهی به پیشرفت‌های هسته ای ایران طی سال های اخیر نشان می دهد که در این مدت منحنی رشد و توسعه فناوری هسته ای ایران سیر صعودی داشته است به گونه ای که جمهوری اسلامی ایران در جمع چند کشور باشگاه هسته ای جهان قرار گرفته است.
هر چند که گمانه زنی کشورهای غربی در زمینه دستاورهای هسته ای و کجی فهمی آنان در زمینه دانش هسته ایران، مشکلات فراوانی برای کشور در سطح بین المللی ایجاد کرد، اما کاربرد این دانش در تمامی عرصه ها، زمینه و حوزه های علمی موجب شد تا ایران از راهبرد خود در بومی سازی دانش هسته ای کوتاه نیاید.
مرور کلی موفقیت های ایران پس از انقلاب در حوزه های مختلف هسته ای نشان از آن دارد که جوانان ایرانی با وجود تحریم های فراوان توانستند در بخش هایی مانند رآکتور های هسته ای تولید نیرو، تولید سوخت هسته ای، پرتوفرآوری گاما، غنی‌سازی اورانیوم، نیروگاه های اتمی و تحقیقاتی، ساخت سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته و مبارزه با آفات های اینترنتی تاسیسات هسته ای گام های بلندی بردارند.
یکی از موفقیت های دانشمندان ایرانی بازتولید قلب راکتور هسته ای اراک بود. به گفته «سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در حالی طرف های مذاکره کننده پس از برجام تاکید داشتند قلب راکتور اراک باید خارج از ایران تولید شود اما موفقیت دانشمندان در باز طراحی این بخش از تاسیسات هسته حیرت کارشناسان خارجی را به همراه داشت.

** صنایع دفاعی و اقتدار ملی و جهانی
برای درک عمیق‌تر موضوع خودکفایی در نیروهای مسلح باید مروری بر وضعیت صنایع دفاعی کشور پیش از پیروزی انقلاب داشته باشیم. ایران تا قبل از انقلاب اسلامی در زمینه صنایع دفاعی یکی از کشورهای وارد کننده بود که جهت راه‌اندازی ابزار دفاعی و تعویض قطعات آن منتظر ورود کارشناسان و مستشاران آمریکایی بود.
این وضعیت سبب شد تا پس از پیروزی انقلاب و آغاز برخی تحریم ها ایران برای تهیه لوازم اولیه دفاعی مانند سیم خاردار با مشکل مواجه شود. اما توانمندی جوانان ایران در مهندسی معکوس و تولید صنایع دفاع، پس از چهار دهه حیرت بسیاری از جهانیان را برانگیخته است.
امروزه به گواه بسیاری از مسولان ایران کشور در صنعت دفاعی به خودکفایی صددرصدی رسیده و گام در مسیر صادرات محصول تولیدی خود گذاشته است. پیشرفت‌های جمهوری اسلامی‌ایران و خود کفایی در صنایع نظامی ‌و دفاعی تا حدی است که دشمنان نیز آشکارا به این موضوع اذعان دارند.
«جاش راگین» روزنامه نگار آمریکایی، طی مقاله‌ای در مجله فارین پالیسی به نقل از مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) نوشته است: قدرت نظامی ‌و دفاعی ایران از منطقه خاورمیانه فراتر رفته و هم اکنون باید ایران را در زمینه نظامی، یک کشور فرامنطقه‌ای خواند.
همچنین پژوهشکده «امریکن‌انترپرایز» در زمینه توسعه دفاعی ایران اذعان می کند مهارت‌های نظامی مهندسان ایرانی صرفاً منحصر به انتقال فن‌آوری و مهندسی معکوس نیست، بلکه خلاقیت در زمینه‌ بومی‌سازی سلاح‌ها و زیرساخت‌های نظامی را نیز شامل می‌شود.
تولید موشک دور برد شهاب 4، شهاب 5، شهاب 6، سجیل، ماهواره بر سفیر و پروژه کوثر، موشک های بالستیک میان برد فجر 3، عاشورا و قدر 110، موشک های بالستیک کوتاه شهاب 1، شهاب 2 و فاتح 110 ، موشک بالستیک ضد کشتی، خلیج فارس، راکت های توپخانه ای صمید، تندر 69، زالزال 1، زلزال 2 و زلزال 3 ، موشک های زمین به هوای محراب، شاهین، میثاق 1، میثاق 2، صیاد 1، شهاب ثاقب و مرصاد ، موشک ضد هلی کوپتر قائم ، موشک های ضد تانک هدایت شونده صاعقه، رعد، توفان، توفان 2، توفان 5، توسن و دهلاویه، موشک های ضد کشتی نور، کوثر، قادر و ظفر، موشک بدون بال قیام، موشک های هوا به زمین شفق، شاهین 3، ستار و عصر 67 ، موشک های هوا به هوا فاطر و سجیل، اژدرهای کوسه، یاسین و حوت و کاتیوشای آرش، فجر 3، فجر 5، فلق 1، فلق 2، عقاب و حاسب بخشی تولیدات صنایع دفاعی است که بعد از انقلاب در کشور به دست جوانان ایران ساخته شد.

** سد سازی و رکوردهای جهانی
در حالی که تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تنها 19 سد با حجم مخزن 13 میلیارد مترمکعب آب وجود داشت، پس از انقلاب اسلامی سد سازی به یکی از مهمترین سیاست های کشور تبدیل شد. ظرفیت سد سازی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون به بیش از 155 سد با حجم کل مخزن 50 میلیارد و 734 میلیون مترمکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم سالیانه 34 میلیارد و 641 میلیون متر مکعب رسیده است.
صنعت آب جمهوری اسلامی ایران نیز با دارا بودن رتبه نخست در کیفیت طراحی و اجرای طرح های سدسازی در منطقه و قرار گرفتن در ردیف تولیدکننده‌های درجه یک دانش سد‌سازی در جهان، بر قله های افتخار و خودکفایی ایستاده است.بررسی آمارهای منتشر شده نشانگر آن است که ایران هم اکنون پس از چین و ترکیه، رتبه سوم سد‌سازی را در جهان دارا است.

** خودکفایی دارویی و صرفه جویی ارزی
در حالی ایران پیش از انقلاب در زمینه تهیه بسیاری از قلم های دارویی وارد کننده محسوب می شد پس از انقلاب اسلامی نظام با اتخاذ راهکارهایی مانند تشکیل شورای فناوری‌ و سیاست‌گذاری غذا و دارو، اقدامات خوبی برای بی‌نیازی به واردات دارو انجام داد که در نهایت موجب شد تا میزان واردات دارو به شدت در کشور کاهش پیدا کند.
در حال حاضر میزان واردات دارو به کمتر از 900 میلیون دلار رسیده که این امر نشان‌ دهنده گام‌های بلندی برای دست‌یابی به خودکفایی دارویی است.
در چند سال گذشته و در دولت تدبیر و امید در حوزه واردات داروهای خارجی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود، در چهار سال گذشته میزان واردات از رقم 700 میلیون دلار در سال، به رقمی در حدود 200 میلیون‌ دلار کاهش پیدا کرده و این آماری بود که «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت منتشر کرد. او همچنین اعلام کرد در حال حاضر 96 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.
قاضی زاده هاشمی با بیان تاثیر خودکفایی دارو بر صرفه جویی ارزی گفت: طی سه سال گذشته یکصد قلم داروی جدید در کشور تولید گردیده که این کار موجب صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور به میزان 50 میلیون دلار شده است.

پژوهشم**2052** 1601**خبرنگار: غفار میرزایی** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۸ ، ۰۵:۰۱
اعظم سادات سرآبادانی